Åååå vi rullar, vi rullar, vi rullarerej!

Ett av våra stora mål i somras var att fixa en bra trädgård. Vi frågade förre husägaren om hur det såg ut under snön.

"Jo, det är gräsmatta där."

När snön smälte så såg vi hur det var.

Ja, Jo. Gräsmatta var kanske att ta i. Leråker var en mer passande beskrivning. Beslutet togs fort att sätta igång med en nyanläggning av gräsmatta. Vi googlade och hörde oss för med andra mer bevandrande villaägare om hur man skulle göra och det uppstod två läger - eller två grässkolor kan man säga.

Antingen så sår man eller så rullar man.

Kostnadsmässigt skulle det vara billigare att så. Därför satsade vi först på det. MEN! Det viktigaste var förberedelserna. Det skulle grävas om. Det hittades nedgrävda stubbar. Det hittades stora stenar. Det skulle krattas och planas ut och det var allmänt väldigt mycket jobb.

Till sist kunde vi så och det var därefter väldigt viktigt att vattna mycket. Och jag vattnade som fan. Jag visste ju att det skulle ta tid. Kidsen fick stränga order att inte kliva ut på gården och förstöra de ömtåliga och sköra gräsfröna. Och vi väntade och väntade och väntade...

Efter ett par veckor kunde vi skönja de första stråna. Lite sådär glesbygdskänsla.

Vi försökte bita ihop och tänka slutresultat, men efter ytterligare två veckor där jag var tvungen att gå på gården och det slutade med tre lager lera under stövlarna, så fick jag nog. Enough is enough!

Så vi beställde gräs på rulle

                 

De där rackarna är rätt så tunga. En rulle vägde 10-15 kilo och vi hade beställt 135 rullar. Så det blev mycket att bära.


                           


Det tog sin lilla tid. Nästan en hel dag till att bära, rulla ut och skarva. Man var lagom mör på kvällen kan jag säga, men resultatet blev bra. Mycket bra till och med!



Sen vattnade vi som dubbelfan. Det var sprinkler både morgon och kväll. Jag hade förstått det så att det var väldigt viktigt med mycket vatten, så rullarna skulle fästa sig på jorden. Efter två veckors toksprinklande satte de sig fast och man kunde koppla av.......

Ett av alla projekt med huset........



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback