Tobbe tycker

En vanlig diskussionsfråga på skolor är det här med keps eller mössa inomhus. Generellt har det varit som regel att man inte ska ha keps och mössa inomhus, vilket har lett till ändlösa diskussioner med eleverna om att de ska ta av sig kepsen/mössan när det är dags att sätta i gång lektionerna.

Min personliga åsikt är att för min del har det ingen betydelse om eleven har keps eller mössa på sig inomhus - jag störs inte av det och menar att kunskapsinlärningen skiljer sig inte om man har något på huvudet eller inte.

Ändock har det varit en lång trätomål kring den här frågan. Argumenten för att man inte ska ha keps/mössa inomhus är att den är ett ytterplagg och det är respektlöst att inte ta av sig den i vuxnas närvaro.

Nu till mitt huvudbryderi.

Varför har det inte varit någon som helst diskussion krings scarves?!

Det har ju verkligen exploderat. Nästan "alla" använder scarves i alla möjliga sammanhang.

Är inte det ett ytterplagg?! Det är ju en halsduk!

Varför har inte folk reagerat på att folk använder halsdukar inomhus? Vad är det som gör att folk reagerar så kraftigt på folk som har keps, men inget alls mot halsduk?

Har det med klass att göra eller handlar det om genus?

Min hypotes är att det är en blandning av dessa två orsaker.

Klass; eftersom skolan leds av ett medelklasstänk både gällande politiskt och sociokulturellt. Scarves eller halsduk är mer medelklassattribut. Och keps/mössa är mer arbetsklassattribut.

Genus; eftersom skolan domineras av kvinnlig personal som reagerar kraftigare mot keps/mössa som är mer manlig attribut än scarves som är en kvinnlig attribut, som därmed då ingår i okejlistan i tillåtna attribut....

Det är vad jag tycker....

Kommentarer
Postat av: Marina

Vilken tur att vi på vår skola slipper den diskussionen nu när eleverna får ha mössa/keps.. Håller med dig faktiskt, så länge det inte påverkar studierna så har jag inga problem med det.. Det är faktiskt kallt på skolan! Så scarves o mössa är nödvändigt ibland.. Säger jag eftersom jag har halsduk typ varje dag;) Dagens mode gör att det är svårt att dra gräns mellan ytterplagg o "innerplagg". Vi fick ju svarta västar av spsm att ha inomhus! Det är väl egentligen ett ytterplagg?!:)

2011-10-19 @ 20:12:13
Postat av: Johansson

Jag tycker det är en icke-fråga. Det finns andra krig man kan utkämpa på skolorna. Det finns t.o.m lärarstudenter på universitetet som har mössa och keps på föreläsningar/seminarier.

2011-10-19 @ 21:00:43
Postat av: Tobbe

Marina: Ja, just det! Intressant att vi själva avgör vad som är okej att ha inomhus....



Johansson: Säg mig, ers lärarstudent - vilka krig anser ni vad man ska utkämpa på skolorna. Alltid kul att diskutera såna saker...

2011-10-19 @ 22:33:15
Postat av: Branting

Well, att keps och mössa inte tillåts är märkligt men scarves är väl ett modeattribut precis som bälte?

En mössa kan dölja hörlurar eller liknande som inte ska finnas i öronen under lektionerna..

Hur är det med mobiler? Är det ok för en elev att kolla mobilen under lektionstid eller är ni stränga på sånt?

Men nu var det ju fråga om mössa/keps/scarves.. Jag skulle nog inte ha några problem med mössa inomhus eftersom jag själv har det då o då.. =)

2011-10-20 @ 11:39:07
Postat av: Anonym

Det är väl svårt på förhand att bestämma vilka "krig" som ska föras med eleverna. Allt handlar om dialog mellan lärare och elev. Fungerar undervisningen så kan de väl ha mössor, och mobiler i klassrummet.

2011-10-20 @ 22:36:01
Postat av: Niklas

Om det är det starkaste argumenten för att inte ha keps/mössa i din skola så hoppas jag att varje elev har det bara för att...

2011-10-27 @ 13:16:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback