Svara på den du!

Jag jobbar ju som lärare. Jag ställs inför olika pedagogiska problem. Det gäller för mig att bemöta varje enskild elev utifrån deras förutsättningar och referensram.

Varje dag möts man av utmaningar som man på olika sätt angriper för att lösa dem.

Men i lördags efter att jag och familjen hade tänt ett par ljus på kyrkogården och satte oss i bilen på väg hem - så ställer min dotter frågan till mig; "Pappa, varför ser inte alla likadana ut?"

Okej.....

Slänga ut olika begrepp som DNA, arvsmassa och genetik kändes som överkurs för en treåring, så jag försökte förklara att man är som en blandning mellan mamma och pappa och deras mamma och pappa och det kan sluta lite som helst.

Det är ju också rätt så häftigt att se ens lilla treåriga jänta att ställa såna existentiella frågor. Detställer å andra sidan rätt så höga krav på mig att kunna svara på dem.

Eller så kan man välja den lätta vägen. "Fråga mamma istället..."

                                                                        ***

Laddar för att se senaste avsnittet av Bron. Lite så att man tvingar sig att tagga sig. Det är lite så med serier. I början hänger man med och tycker den är bra. Sen blir det mer en tvång för att man vill se färdig serien och veta hur den slutar... Bara tre avsnitt kvar. Kom igen nu!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback