En vanlig dag i pappaledighetens liv

Man kan nästan ställa in klockan efter lilljäntan. Runt sju på morgonen, +/-5 minuter, vaknar hon. Vi myser lite, vilket betyder att hon kastar sig omkring i vår stora säng och jag agerar mest som skydd mot att hon. Sen går vi upp och fixar frukost. Eller jag fixar medan lilljäntan väntar otåligt på sin gröt. Hon äter upp och vi går till hennes rum för att leka lite. Givetvis har jag bryggt lite kaffe för att kunna vakna till ordentligt.

Runt halv tio börjar hon bli lite otålig och jag ordnar mellis. Frukt och sen knoppar hon vid tio. Där kan sovstunden variera från 40 minuter till 1,5 timme. Det är lite problematisk. Man önskade att hon kunde säga till innan att; ok, farsan, nu är jag lite extra trött så jag sover lite längre idag. Men det gör hon ju inte. Istället blåstressar jag med att röja upp i köket, duscha, städa, fixa några ärenden och göra ordning lunch och skötväska. För det mesta hinner jag allt på 40 minuter.

Sen väntar jag. Går in och kollar ifall hon börjar vrida lite på sig som hon brukar göra innan hon vaknar. Till sist vaknar hon och vill leka lite. Leker gör vi. Ibland rycker hon åt sig en bok, håller den upp och tittar på mig. Självklart ska vi läsa Bajsplutten. Klockan närmar sig 12 och det är dags för lunch. Äter gör vi, men ofta tycker lilljäntan att det är roligare att gnida in maten i sitt hår. Färdig med lunchen och jag röjer snabbt i köket.

Tvättar henne, klär på henne och vi går på promenad. Ibland till stan, ibland till Rynningeviken, ibland bara dit näsan pekar.

Vid halv tre blir hon otålig och mellis it is.

Därefter brukar hon somna och vaknar hon inte innan fyra, så väcker jag henne. Annars blir det ett sånt liv vid nattningen.

Hem, leka lite mer, kanske sjunga och dansa lite, hennes mamma kommer hem, mera lek och det är sen dags för middag halv sex-sex. Maten är rolig att leka med och hon vill vara vuxen så därför vill hon äta med min gaffel. Jag får nöja med att äta med hennes lilla röda plastgaffel.

Vi tvättar av henne och byter till pyjamas. Leker lite mer och sen är det puss och god natt och lite kvällsvälling till det. När hon somnat för natten är det dags för sanitation av köket, plocka upp alla leksaker och hinna med lite egentid som för det mesta slutar på soffan.

Imorgon är det en ny

Kommentarer
Postat av: Madzia



ler kan inte jag få lite av er energi?!

2009-02-11 @ 13:17:17
Postat av: Tobbe

Haha!

Kanske låter som vi har full hålligång hela tiden, men njaa.... Hon kanske har det, jag försäker bara hålla jämna steg med henne... =)

2009-02-12 @ 10:40:00
Postat av: Mitta

hehe..vilket härligt liv!! :D måste ta en fika snart nu när du är ledig!

2009-02-12 @ 20:25:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback