Pappa motivationscoachen

När man köper barnmat så finns det såna där med åldersnivåer. Första från fyra månader, nästa från sex månader och så vidare.

De olika nivåerna har olika konsistenser i maten - fyramånadersnivån är ren och slät puré, sexmånadersnivån är lite grövre och åttamånadersnivån innehåller bitar som barn ska lära sig att tugga då det är snart dags för tänderna att växa fram.

Lilljäntan har inte fått några tänder än och vi har inte kört så hårt med åttamånadersburkarna än sen hon fyllde åtta månader för dryga veckan sen. Igår tänkte att vi skulle prova med en åttamånadersburk som hade rejäla bitar, iallafall sett utifrån en som bara har ätit puréer.

Det kan ju, som alla förstår, vara lite obehagligt att käka såna bitar för första gången, så man försöker få till en så positiv smakupplevelse som möjligt.

Så hon tar en tugga, grimaserar och tittar lite frågande på mig. Då ställer jag upp, applåderar och berömmer henne. En till tugga och ytterligare grimaserande - då kör jag igång en hejaramsa. Och så håller vi på. Hon har inte riktigt tagit bitarna till sitt hjärta än, men vi närmar oss.

Nu ska jag klippa lite konfetti som förberedelse för morgondagens middag....


Kommentarer
Postat av: Mona

Hehe sött... Linnéa gillade aldrig bitarna i Semper för de var för hårda och stora.. rekommenderar HIPP 8 månadrs burkar, de är mjukare!



Jaa Linnéa har gjort elektrodtest 2 ggr när hon va liten då visade de sig att hon e hsk...

Hoppas på göra det igen nästa gång, jag tror precis som du att hon hellre gör annat än lyssnar till ljuden.

Bäst o vara säker med en elektrod test.



krama!

2008-11-04 @ 07:45:15
Postat av: Tobbe

Ja, Hipp är populärare än semper har jag märkt... =)



2008-11-05 @ 14:29:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback