Egentligen inte så intensiv dag, men ändå...

Ännu en dag av intensitet och fart. Eller, inte så mycket egentligen, men är man trött så är det till och med intensivt att hämta en kopp kaffe i matsalen. Den här veckan har jag en lärarkandidat med mig. Denne följer mig och observerar hur verkligheten är utanför den teoretiska undervisningen på universitetet.

Självklart försöker jag guida personen rätt i skolans hårda värld och ger små tips om hur man ska hantera vardagen. När det är dags för kafferast, vilka tider det finns färskt kaffe och hur man gör ifall kaffet har tagit slut. Såna viktiga grejer.

Lärarkandidaten frågar mycket om allt möjligt som berör skolan. Hur tänker du? Varför är det så? Elevinflytande? Föräldrainflytande? Och jag svarar med att vi tar en kopp kaffe och tänker över saken.

Det tar mycket tid, det ska inte förnekas, men det ger faktiskt mycket att man kan diskutera hur man tänkte i sin undervisning. Det är lätt att bli fartblind och bara höfta sina lektioner, men nu ifrågasätts man mycket mer och man får ge ord åt sina tankar och metoder. Som att hur man tänker när man smiter iväg för en kopp kaffe till exempel.

Ikväll hade jag tänkt att slänga mig på soffan och ta en avkopplande tv-kväll, men icke. Det är föräldramöte, så nu måste jag hem och raka mig så jag ser lite presentabel ut.

Jag skulle gärna ha en struken skjorta också, men jag vet inte var strykjärnet är, så det får bli en tröja som ger mig lite sådär relaxslapp lärarlook..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback