De sällsynta stunderna

På tal om Dagens Nyheter så var den årliga Nutidsorienteringen idag. 30 varierande frågor som man ska försöka svara rätt på. Givetvis testade jag ifall jag var i linje med den allmännkunskapliga vägen och testade mig själv. Utan facit så kunde jag 28 av 30 frågor. En var om en svensk film vars titel jag har gått miste om, och den andra handlade om vad det heter när man har en virtuell gestalt i dataspel som man har byggt upp.

Det är inget jag ska skämmas för. Efter lite koll med arbetskollegerna var det faktiskt ingen som kunde den frågan. En annan som få av lärarna visste om vilken artistnamn en rappare från Skåne hade. Det är väldigt sällan man får den chansen i personalrummet. Alla ska ju gärna visa att man kan mycket, så man får ta tillfället i akt när man står ensam med en speciell detaljkunskap. Där kunde man briljera lite i personalrummet och alla såg mig med andakt. 

Nästan så att jag svävade lite över dem andra. Och hörde inte jag en svag, svag sångkör som sjöng "Hallelujah"?


Kommentarer
Postat av: oscarh

hmm. jag fick 35 frågor?

2007-10-02 @ 21:56:32
Postat av: Tobbe

Räknade inte med utslagsfrågorna.....

2007-10-02 @ 22:32:19
Postat av: jacob

Kanske är tur att Tobbe inte är matematiklärare.
Jag fick med 35 frågor.
Hmm, dessutom om han bara fick 28 av 35 så är jag inte så impad. Oscar hade 35 av 35. Jag hade 34. *skryter lite men grämer mig över den missad filmtiteln*

2007-10-03 @ 07:57:38
Postat av: Tobbe

Såså, nu lugnar vi ner oss lite. Vi här på skolan är inte så avancerade som ni som använder webbupplagor, utan för oss är det pappersformat som gäller. Det var 30 frågor plus 5 frågor som utslagsfrågor. Av de 30 så tog jag 28, av de fem utslagsfrågorna kunde jag fyra.
Dessutom vill jag höja en varningens finger för källvärdet här. Hur VET vi att ni klarade av dessa frågor? Ni sitter vid en dator och svarar. En dator där man kan leta efter information.... ;)

2007-10-03 @ 09:30:04
Postat av: oscarh

Den enda information jag har på datorn är en pdf det negativa sambandet mellan införandet av ADA och sysselsättningen hos personer med funktionsnedsättningar, gästlistan till senaste festen samt ett antal mp3 eller avifiler som jag har säkerhetskopierat. Däremot använder jag ofta internet för att hämta information. Doh. (innan jag såg frågorna men det framgår inte eav din förvisso behövliga källgranskning om tidslinjen spelar roll).
För övrigt är värdering av kunskap (eller nyheter) en social konstruktion. Vilket får mig att fundera på om någon som gjort en genusanalys av urvalet av frågor?

2007-10-03 @ 10:33:03
Postat av: Tobbe

Hoho!
Kollade webbupplagan och det var ju med alternativsvar! Det fanns det inte på pappersupplagan. Där sjönk ni grabbar! ;)
Apropå genusanalys och social konstruktion - till syvende och sist så handlar det om en kunskapssyn som allt mer tappar värde. Det handlar mindre om att kunna mycket och mer om att kunna använda sig av sina kunskaper. Jag kan tycka såna här frågor är roliga, men det säger fortfarande inget om vad jag egentligen kan använda mig av dem här kunskaperna. Jag är ingen expeert på genusfrågor, men av dem frågorna så antar jag att det finns nåt att uppmärksamma på.... =)

2007-10-03 @ 14:31:36
Postat av: oscarh

när det gäller synen på kunskap (och indirekt skolans uppdrag) så tycker jagä ndå vi har fått en hälsosam rörelse mot att inse att förmågan att lära sig en mängd saker utantill är en nyttig färdighet som kan komplettera förmåga att hitta och värdera information (kanske borde testet kallas för informationstest?).
Inga svarsalternativ? Respekt!

2007-10-03 @ 14:48:53
Postat av: Jacob

Det är inte vi som sjunker. Det är Tobbe som höjs.
28 av 30 utan svarsalternativ är ju omänskligt.
Snyggt jobbat!!!

2007-10-03 @ 15:31:24
Postat av: Tobbe

Äsch, grabbar. Sluta nu. *rodnar*

2007-10-04 @ 08:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback