Vad lär sig eleverna nuförtiden?

Man frågar sig hur eleverna ska hinna allt som står i läroplanen om man bara hinner ägna sig åt julspel och allt annat förutom lektioner.

Man kanske ska läsa läroplanen först innan man yttrar sig om det, så man vet lite vad man pratar om.

Jo, det står mål, men vad är det för mål man vill att eleverna ska nå? Är det specifika detaljkunskaper man är ute efter, så man kan briljera på TP sen? Eller bli stormästare på Jeopardy?

Det viktigaste för Lpo94 är att utveckla eleverna till demokratiska samhällsmedborgare. De ska kunna känna värdet av individernas integritet, okränkbarhet och jämlika värde oavsett kön, etnicitet och status. Det är faktiskt vår viktigaste uppgift, inte vilka som ledde skräckväldet under den franska revolutionen. Även om jag just nu påtrycker mycket om det. Om ledarna för revolutionen, alltså.

Men viktigaste för oss är alltså se till att forma dem, så att de klarar sig i samhället. Ett julspel, i sig, kanske inte ger så mycket reella kunskaper som är bra att ha i TP, men det ger så mycket andra saker som är väldigt viktiga.

Samarbete, ansvar, lyhördhet, förmåga att kunna kompromissa och allt detta är oerhört viktiga för dig för att kunna klara dig ute i samhället. Känslan man får när man vet att man har klarat av en uppgift inför en massa människor i ett avgörande ögonblick är obeskrivlig. Såna saker ger ett julspel som är enormt viktiga för eleverna.

Det jag klagar över, är mest av egoistiska skäl. Jag hinner inte med min planering och med mina tankar om hur jag ska arbeta med eleverna. Men de lär och övar sig varje dag massor med nya saker. Även om de själva aldrig skulle erkänna det.....

Kommentarer
Postat av: Branting

Det är ju väldigt sant, tack för att du upplyser oss =)

Postat av: oscarh

som medborgare med djupa pannveck noterar jag att det i lpo94 inte finns någon prioritering mellan målen om kunskap och målen om medborgagaranda. Om inte det faktum att normer och värden kommer före kunskapsmål i uppräkningen av mål och riktlinjer.

2007-11-27 @ 14:07:26
Postat av: Nova

Satsa på kvalitet istället för kvantitet i yrket. Det gör jag! Bättre hinna lite mindre och göra det ordentligt så kunskap fastnar än att stressa igenom alla kurserna bara för att man ska göra det och de lär sig ingenting på det mer än att de får magsår. Lugnade det ner dig lite?:)

2007-11-27 @ 21:41:23
URL: http://thingsonmymind.blogg.se
Postat av: Tobbe

B: Det var så lite så... :)

O: Du har rätt, såvida att det inte görs gradering mellan normer och värden kontra kunskapsmål, men jag anser att de hör ihop. Kunskapsmålen handlar mycket om att kunna förstå sin omgivning och sig själv. Men det är bra att du har koll på mig!

N: Ja, egentligen. Men vilka ska man välja? Det är jättesvårt.....

2007-11-27 @ 22:30:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback