Vilka filmer ska jag visa?

För tillfället så arbetar jag med andra världskriget med ett par grupper. Det är ett ganska tacksamt område att ta sig an. Det finns hur mycket material som helst att använda sig av och eleverna har hyfsat god förkunskap om det. Alla har hört talas om nazismen och sett ett antal olika filmer om förloppen i det kriget. Där kommer dilemmat - det finns hur många filmer som helst och man har inte tiden att visa alla. Därför måste man antingen välja en film att visa och diskutera kring den, eller gör man som jag. Man plockar helt enkelt ut vissa delar av olika filmer och visar enbart den delen.

För att det är en hyfsad rekonstruktion av japanernas anfall mot Pearl Harbor i filmen med samma namn, men man går ju under av tristess av att se Ben Affleck försöka agera. Och kärlekshistorien ska vi bara inte prata om. Har använt mig av första halvtimmen av Hope and Glory som handlar om England under Blitzen. I Rädda menige Ryan är ju anstormingen av Omaha Beach helt fantastiskt filmat och det räcker med den biten. Deras jakt på en amerikansk soldat är inte lika relevant till ämnet. Schindler's list har väl typ alla sett redan och jag vill vara lite försiktig med att arbeta om förintelsen. Den är givetvis väldigt relevant för vår nutid, men risken är att ju mer man tjatar om det desto mer kontraproduktivt blir det. Att man inte tar det på allvar. Det är en balansfråga. Får se om jag använder någon del av filmen. Har iallafall beställt den. Har också beställt Undergången som jag tycker är en helt fantastisk film. Det är uppfriskande att se en film som har tyska som talspråk. Fast där är det också svårt att plocka ut en väsentlig del.

Sen finns det ju flera filmer som man också kan använda, men det får bli vid ett annat tillfälle.

Fast jag har märkt att eleverna är inte så riktigt förtjusta i det här. De vill gärna se hela filmen, men jag misstänker att det är bara för att man vill slippa arbeta med böckerna. Så det går jag inte på. Sen kan man ju alltid hyra dessa filmer. Eller, vad säger jag. Det vet väl de knappt vad det är. Jag menar att de kan ju alltid ladda hem filmerna.....

Kommentarer
Postat av: J

Kanonerna på Navarone eller vad den heter är ju jättebra film. Lika så Go afton herr Vallenberg.

2007-03-20 @ 16:45:11
Postat av: Johansson

Kanonerna på Navarone belyser ju verkligen andra världskrigets fasor. Det är en lätt underhållningsfilm. Då kan man lika gärna se Rambo III om man vill belysa konflikten i Afghanistan.

Men vad menar du med kontraproduktivt? Eleverna är väl såpass mogna att de kan en sån fråga på stort allvar. De är väl inte fem år?

2007-03-20 @ 18:43:49
Postat av: Tobbe

Det jag menar med kontraproduktivt är att Förintelsen tas inte bara upp under mitt arbetsområde. Det tas gärna upp så ofta man kan. Minnesdagen. Tema om rasism. Tema om motsättningar - you name it.

Det är inte bara en gång jag har hört kommentaren; "Måste vi jobba med den jävla förintelsen IGEN!?" Det är det jag menar med kontraproduktivt. Man måste balansera det med hur mycket man ska fördjupa sig i det och allra helst i olika perspektiv.....


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback