Vi lever alla i en magisk tillvaro

Jag jobbar med några grupper om naturreligioner. Kanske inte det hetaste på listan för eleverna, men efter ett tag fastnar man alltid i diskussioner om hur mycket man ska tro på magi och deras tankar om andevärldar. Man vill gärna föreställa sig att vi är högt utvecklade invånare i Sverige som har en generell naturvetenskaplig syn på livet och planeten. Ändå kan vi inte riktigt släppa vår tro som härstammar från forntida generationer om magi och använda oss av olika metoder för att stoppa illvilliga andar som gör allt för att sabba våra tillvaron.

Jag menar, hur känns det egentligen i magtrakten när en svart katt går förbi framför en på gatan? Eller att gå under en stege. Man tar för sig pannan och suckar över några år i skärselden när man råkar krossa en spegel. Eller så kanske man klrar sig med att knacka på nåt träaktigt, eller säger "peppar,peppar" och lite tryggare känner man nog sig om man spottar tre gånger över axeln.

Eller skulle du strunta i att plocka upp en fyrklöver om du såg den?

Vi kanske inte har en daglig närvaro av magi, men nog finns det lite kvar i oss att olika krafter påverkar oss. En hästsko är ju ändå en hästsko......

Kommentarer
Postat av: BigB.

Ja och en hästsko passar bättre på en häst än på din vägg!!

Postat av: Madzia

Det enda som jag medvetet undviker är att gå på brunnlock med stämpel A på... annars så pfft. Katt, hmm, skrämmer mig inte alls.. Jag tror mer på att det vi gör till våran vardag är mer det som påverkar, vissa olyckor sker faktiskt pga våra egna medvetna val. Vi har bara inte tagit med olyckan i beräkningen. Andra olyckor sker väl mer utan eg någon direkt logiskt förklaring men magin har inte sådär jättejättemkt med det att göra =) Kanske i ett djupare perspektiv men orka just nu! =)

2007-01-17 @ 17:25:02
URL: http://nogg.se/madzia
Postat av: Anonym

by the way...plocka upp fyrklövern, och sen då? Vad gör man med den?

2007-01-17 @ 17:50:18
Postat av: Tobbe

Allt handlar ju om inbyggda värderingar och folktro. På ett sätt gillar jag att det finns lite forntida tro kvar i oss och allt inte ska vara så fullt vetenskapligt förklarat hela tiden. Och det är säkert båg, men var det inte så att antal sjukhusbesök ökade väldigt mycket på just fredagen den 13:e-dagarna. Men säkert båg.

Om JAG skulle hitta en fyrklöver då blir det säkert guld och gröna skogar för mig, för att det är ju ren tur att bara HITTA en fyrklöver..... Jag skulle nog köpa en lott direkt med fyrklövern i fickan..... Garanterade pengar.... =)

2007-01-17 @ 18:38:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback