En obekväm sanning

Idag fick jag en friplats till skolbion. Det var egentligen inte meningen, men jag hade jobbat tidigare med en grupp om klimathotet och dess effekter, den gruppen skulle se filmen "En obekväm sanning" av f.d presidentkandidaten Al Gore. Som sagt, en lärare kunde inte gå med och man tillfrågade mig istället. Har velat se filmen ett bra tag, så valet var lätt.

Enda problemet var att det var direkt efter lunch och jag hade ätit en bastant skollunch bestående av klyftpotatis, stekt kyckling och tzatziki. Klart att man passar på att äta mycket. Ni vet hur det är efter man ätit mycket. man blir lite sömnig. Stålsatte mig att inte somna i biosalongen och satte mig halvt obekvämt med benen.

Filmen var riktigt intressant, även om jag bitvis stördes av den marknadföringsmässiga delen med bilden av Al Gore som världsmiljötalesmannen nummer 1. Dock kvarstår faktum. Vi står inför en ordentlig förändring av miljön i världen och det är vi som orsakat det. Det är inte ett naturligt fenomen som ska gå i cykel, utan det är vi som bestämmer processen.

Gick därifrån med bestämda steg om att iallafall jag ska försöka så mycket som står i min makt för att bidra till en bättre värld. Eleverna var måttligt förtjusta. Tråkigt! Jag somnade! Jag bryr mig inte! var de vanligaste kommentarerna. Nåväl, man tänkte nog likadant i deras ålder. Nu har man iallafall sått några frön i deras huvud och framöver kommer förhoppningsvis några att tänka mer om det.

Kommentarer
Postat av: J

Al Gore var ju ckså under 8 år vicepresident när Bill Clinton var president. Inte bara presidentkandiadat

2007-01-24 @ 20:45:00
Postat av: Johansson

Bra att du påpekar sånt, J. För oss som inte vet.

2007-01-24 @ 20:58:00
Postat av: Tobbe

Oj förlåt, jag borde nog också nämna att han satt i representanthuset mellan 1977-1983 och därefter var han senator för Tennesse mellan 1983-1993 innan han blev vice president för Bill Clinton under 1993-2001..........

Eller?

2007-01-24 @ 21:00:04
Postat av: J

Haha nu var du rolig. Du behöver ju inte överdriva ju. :)

2007-01-24 @ 21:12:37
Postat av: Johansson

Du borde kanske också nämna hans fru Tipper Gore, som var en av idemakarna bakom klistermärket man sätter på CDskivor ibland; -Parental advisory. Explicit lyrics.

2007-01-24 @ 22:01:52
Postat av: oscarH

eftersom länken areyoutottenhamindisguise.org som jag försökt använda i en vecka inte verkar accepteras av blogg.se så provar jag den här istället om hur skolvisningar av en obekväm sanning väckt protester hos föräldrar. Lite kul faktiskt och intressanta principfrågor som har lite bäring på svenska förhållanden också.

2007-01-25 @ 10:11:54
Postat av: oscarH

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/01/24/AR2007012401807.html

2007-01-25 @ 10:12:05
Postat av: Tobbe

Man borde kanske ha kollat med föräldrarna först?? =)

2007-01-25 @ 16:41:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback