Borat på skolbio?

Idag fick vi information från skolbiom om vilka filmer som ska visas för billig penning under dagtid. Där fanns miljöfilmen En obekväm sanning från Al Gore, Förortsungar, De andras liv och...... Borat....

Ni vet ju alla att jag fullkomligen älskar Borat och jag bara log när jag såg att den fanns med på programmet. Men efter första intrycket, så. Hur tänkte kulturenheten egentligen? Vad vill de att filmen Borat ska pedagogiskt påverka?

Jag kan tänka mig att man ska peka på kulturella skillnader och missförstånd ur ett humoristiskt perspektiv. Men det kommer aldrig att hända. Ungdomarna ser inte så, utan de ser bara när Borat tajar till en reklamskylt i Manhattan och garvar åt det. Det blir ungefär samma effekt som när man visade Stockholmsnatt för alla skolor på 80-talet för att motverka ungdomsvåldet. Effekten blev tvärtom. Fler fick inspiration till att gå ut i stan och slå ner folk.

Nu tror jag inte att det blir en våg av tajande ungdomar till reklamskyltar. Men det kommer vara ytterst svårt att få dem att förstå det egentliga syftet med att visa Borat på skolbio.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback