Betyg i ordning och uppförande?

I Stockholm stad har man bestämt sig att gå i täten och genomföra ett förslag som Alliansen med sannolikhet kommer att föreslå framöver. Att man ska kunna sätta betyg i Ordning och uppförande. Rättare sagt så ska alltså varje elev få ett skriftligt ordningsbedömning där både föräldrar och elever får mer konkret se hur eleven beter sig i skolan. Skolk, sena ankomster och oordning skall noteras. Man anser att med konkreta omdömen bidrar de till en lugnare studiemiljö och man kan då fokusera sig på kunskaperna i skolan.

Jag tar mig för pannan. Alliansens skolpolitik har aldrig varit min grej. De försöker ta billiga poäng med att säga att det måste bli strängare i skolan, mera disciplin och nu ska man kunna vifta med lite papper och hota med att man noterar i dem. Man isolerar problemet till skolan och säger att lärarna har tappat makten i klassrummet. Där, och endast där, ska man lösa problemen.

Så enkelt är det inte.

Vi lever i ett samhälle där det är accepterat att verbalt trycka ner varandra. Dagens generationer (det där lät gammalt!) är uppväxta med dokusåpor där den starka överlever och de svaga trycks ner och röstas bort. Men först skall de svaga späkas och förnedras med dissande kommentarer.

Vi lever i ett samhälle där flexibilitet lyfts som ett modeord. Samhällets logistisk går ut på att man ska vara rörlig och kunna byta flera yrekn under ens karriär. Så funkar det i skolan också. Man ska kunna ha en allmän kunskapsgrund och bolla med olika saker. Att snabbt förflytta sig från 40 minuters svenska till 60 minuters NO ska ge eleverna en aning om hur framtiden kan bli.

Det här är inget nytt. Man SKA vara rörlig och ofta byta yrken. Lärargruppen är inget undantag. Det är väldigt få klasser som har samma lärare mer än två år i rad. Utan kontinuitet blir det också svårt att hålla ordning.

Men det är för krångligt att prata om. Det är också ännu krångligare att lösa. För att det skulle kosta oerhörda summor att förändra en hel samhällssyn. Att säga att alla skolor måste ha skriftliga ordningsomdömen är ju i stort sett gratis. Det skulle inte kosta staten någon större summa.

Är det då helt hopplöst med att lösa ordningsproblemen i skolan?

Nej! Det är det inte, men det handlar inte om att vifta med papper utan det handlar om att ta tillbaka den auktoritiva ställningen i klassrummet. Observera, auktoritiv, inte auktoritär. Att vara auktoritär menas med att man har ensamrätt på maktutövandet, medan auktoritiv handlar om att ha en trovärdighet.

Man behöver ha en god relation till eleverna. Man måste visa att man verkligen vill deras bästa. Det är inte alltid så att det går bra hela tiden. Man åker på motgångar hela tiden, men det måste man räkna med. Det krävs att man fortsätter kämpa på. Och att hela tiden markera utåt vad som är rätt och vad som är fel. Det är så lätt att klaga på eleverna, men hur ofta lyfter man eleverna och säger att de är bra? Utan av någon speciell anledning? Förväntas man vara ett problem, då blir man ett problem!

Det blev lite långt och säkert jätterörigt förutom för mig, men slutsumman - jag tror inte på skriftliga ordningsomdömen, utan på mänsklig kontakt....

Kommentarer
Postat av: BigB.

Tänk om vi hade haft ordning/uppförande som "ämne" i plugget, wooow vikken given etta man fått ;)

Postat av: J

o jag hade bara fått en 3:a hehe

2007-01-24 @ 11:26:29
Postat av: Anonym

Å andra sidan uppmärksammas inte de som inte tar plats genom att väsnas och ha sig. Det blir en chans för dem att få uppmärksamhet för att de faktiskt bryr sig om reglerna. Jag tycker det är vettigt. Jag tycker inte att det du pratar om handlar så mycket om uppförande - utan snarare om sitautionen i skolorna, hur lärare beter sig osv. Men oavsett om barnen byter lärare måste de ju hålla sig till reglerna. De som gör det och sköter sig ska givetvis belönas.

2007-01-24 @ 16:38:47
Postat av: oscarH

några synpunkter, jag reagerar på tobbes snabba kommentar om att vi lever i ett samhälle där det är acceptabelt att verbalt trycka ner varandra och kopplingen till intyg i ordning. Dels andas det lite "det var bättre förr", men det är möjligt att den tolkningen sitter i min egen fördomsfullhet så jag ska inte utveckla den argumentationen, istället vill jag fokusera på att skolan har ett roll att skapa respekt, inte bara mellan lärare och elev utan mellan människa och människa. Inte ensam, föräldrar, släktingar och vänner har också sin del. Men skolan har ett visst ansvar. (och ja, jag tycker fotbollen har ett ansvar för "huliganproblemet" även om det speglar en utveckling i samhället.)

Ordningsintyg är inte "hela lösningen", en bättre lärarutbildning som gör att fler lärare kan Tobberta (vara auktoritiva alltså) och kanske även en förändring mot mer inflytande i utformningen av skolorna på lokal nivå och mindre "toppstyrning" tillsammans med skolpengen (så att elever kan välja skolor) kan tillsammans göra saker för att förbättra miljön.

Jag ser inget problem med dokumentation kring hur en elev har agerat i klassrummet, självklart även med positiva synpunkter. Något betyg är det ju inte i den meningen jag lägger i det (dvs ett värde som motsvarar vissa på förhand givna mål) så det handlar ju inte om att få U eller G.

De problem jag ser är inte med idén i sig utan med genomförandet. Kommer lärare att kunna missbruka systemet? Vilka spärrar finns det där? I vilken utsträckning kommer lärare att få möjlighet att diskutera utformningen av dokumenten så att de är jämförbara med varandra? Vem är mottagare till omdömerna, föräldrarna, eleven eller andra?

Var inte Baylan inne på att kunna omhänderta mobiler också men fick på tasken av s-kongressen? Eller var det nåt annat? Tidigare betyg kanske?

2007-01-24 @ 17:42:45
Postat av: Tobbe

Anonym: Jag förstår vad du menar och du har en poäng. Eleverna ska eftersträva att komma till skolan, komma i tid till lektionerna och sköta sig. Å andra sidan. Ordningsomdömen kommer bara att motivera de som redan ÄR ordningssamma. De som är stökiga, kommer inte att ta notis om att skärpa sig för att få bättre vitsord, utan fortsätter som de har gjort. Och då slår ju hela idén lite fel....

2007-01-24 @ 19:52:02
Postat av: Tobbe

Oscar; Det var faktiskt inte alls tanken att försöka låta knarrig och säga att det var bättre förr. Allt är inte bättre än förr, men inte ingenting heller. Jag håller med dig att skolan har en mycket viktig roll och den ska vi behålla. Däremot glöms det ofta bort att det finns andra grupper som är minst lika viktiga. Du nämnde några; föräldrar, släktingar, andra vuxna förebilder och vänner.

Problemet är också att genomförandet blir ett preoblem. Det kommer att bli en subjektiv bedömning. Vad som är ok för mig, kanske inte är ok för dig. Dokumentation finns. Alla ska ha individuella utvecklingsplaner där man diskuterar hu man skall utvecklas både kunskapsmässigt och socialt. Man blckar framåt istället för att blicka bakåt. Den melodin gillar jag mer och man bäddar för ett mer positivt samtalsklimat genom att diskutera "vad kan förbättras" än att säga "det här har du gjort".

Baylan fick nog lite smisk av Skolverket om jag inte minns fel angående mobiler. Tidigare betyg ville han inte heller ha.

2007-01-24 @ 20:56:50
Postat av: Madzia

Måste bara hänga på.. Såg nyss klart på "Världens modernaste land" som gick på SVT2 och det var en serie om svenskar och landet Sverige osv. (textat o topp!) Sista avsnittet idag o jag tycker det har varit pi intressant och man har skrattat, tänkt efter o hållt med eller inte hållt med och personligen är man väl sisådär jah 2-kulturell eller kanske tom 3/4 kulturell person så :D Anyway, my point: De tog upp detta att Sverige är faktiskt det land i världen vars befolkning är mest självständig, ensam, modern och ngt mer... "Vi" har den allra minsta botten-lägsta "familje-känsla/tanken", från att ha varit kollektiva och där familjen stått först så har de hamnat längst ner i slummen. Dvs barnen flyttar hemifrån, fld blir gamla och pensionärer och träffar sina barn typ vart 2-3 år..får de barnbarn så kanske kanske supertur att få träffa dem tidigare och sen dör de utan att ngn märker det. Nu tar jag lite hårt i men så är läget för väldigt väldigt många, detta med att bry sig om varandra och ta ansvar försvinner efter att man flyttat hemifrån o skaffat sig ett liv. Jag menar inte att man måste ha sina föräldrar boendes hemma hos en föär det har både sina nack- och fördelar men efter att jag fått en någorlunda två-sidig uppväxt så märker jag "kylan" här...Nu hamnade jag långt utanför skol-temat men tog fasta på "föräldrar som är viktiga". De är det iaf under barnsåren och förhoppningsvis resten av livet oxå.

Situationen i skolan, det är väldigt många faktorer som spelar in egentligen. Och som ni redan tagit upp, inte bara i skolan utan mycket kommer utifrån. Samhället!

2007-01-24 @ 21:38:54
URL: http://www.nogg.se/madzia
Postat av: oscarH

Madzia, du har väl läst "är svensken människa" av Henrik Berggren och Lars Trägårdh? Ungefär samma teorier fast lite mer fokus på hur "vi ersatt familjen" och hur det går att spåra långt tillbaka i tiden.

Tobbe, vi verkar överrens om att genomförandet blir svårt, iallafall om målet bättre arbetsmiljö ska uppfyllas. Dokumentationen finns redan idag, då är det ju samma problem med den som det är med det föreslagna ordningsintyget. Subjektivitet. Möjligen kan införande av omdöme faktiskt leda till en minskning av subjektiviteten i den bemärkelsen att lärarkåren förväntas diskutera sinsemellan vad som ska tas upp och hur de ska formuleras.

Googlade lite och baylan lyckades inte bärga hem ett förslag om nationella prov från ÅK 3 när det var kongress senast. Inget om ordning där alltså så jag mindes fel. Inser att det npg inte är en bra plan att säga åt en partikongress att det är viktigt att sitta still i bänkarna :)

2007-01-25 @ 10:01:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback