Alla hjärtans dag II

Ja, alla hjärtans dag ÄR ett jippo. Det är kommersiellt och kan lätt missbrukas till att trycka ner de svaga och utsatta. Absolut. Då är det ännu mer betydelsefullt att se till att man gör den här dagen till något bra för alla. Jag tycker inte heller om den här hetsen med att se vilka som är populärast med att få flest rosor eller kort. Sånt uppmuntras inte på skolan. Istället uppmuntrar vi att alla får något av en kamratstödjargrupp som uppmanar alla att vara extra snälla mot varandra. Jag kan inte garantera att alla verkligen ÄR snälla mot varandra - för när skulle man kunna det? Huvudsaken är att man åtminstone gör något och gör sitt bästa att det kan bli så.

Tror man på fullt allvar att vårt arbete med att förhindra förtryck och dålig atmosfär på skolan enbart finns just den här dagen, så har man en väldig snedvinklad syn och kastar sig över en väldig billig angreppspunkt. Vårt arbete pågår ständigt och istället för att försöka sopa den här bemärkelsedagen under mattan så väljer vi att försöka göra något positivt av det.

Att det finns elever som mår dåligt av den här dagen är självklart att det finns. Lika självklart att det finns elever som mår dåligt när det är sommarlov för att man har inga kompisar att umgås med, eller att det blir jul för att familjen är splittrad, eller att det är lucia för att man inte kan sjunga.

Det är svårt att göra alla glada. Men man kan alltid försöka och då är det bättre att lyfta fram de positiva sakerna, än att sopa allt under mattan och låtsas att det inte finns. För att, tro eller ej, det finns en värld utanför skolan som gör sitt för att uppmärksamma den här dagen. Och där kan vi inte ansvara för det, utan då får vi, som sagt, göra det bästa av det här på skolan.

Nog om det.

Jag tänker inte skämmas för att jag tar tillfället i akt att göra något speciellt med min tjej. Det är ju bara fånigt att komma med påståenden som, "bättre att göra det oannonserat än att göra det på en bestämd dag", tror man allvarligt på sånt, så har man sett för många filmer från 50-talet där kvinnan ska stå vid spisen och föda barn medan mannen jobbar och läser tidningen när han kommer hem.

Klart som fan att man gör saker i vardagen också. Sen får det stå för var och en hur man gör den här dagen. Att slå till med en ros eller en hjärtformad godisask är inte min grej, utan jag vill hitta på nånting som jag vet gör min tjej glad och det är för mig det viktigaste. Och det är inte så att jag försöker göra min tjej glad en gång om året.

Till sist, tar jag inte heller skit om ifall man är ensam och inte har någon partner. Va!? Finns det såna?! Det hade jag ingen aning om. Det är inte precis så att jag har varit ihop med en tjej varenda gång det har varit alla hjärtans dag. Men då får man göra det bästa av dagen. Samla ihop ett gäng och invadera en restaurang. Käka och drick gott. Det går faktiskt att göra något trevligt med sina vänner också.

Gör något av det, istället för att muttra och dra fram alla negativiteter.

Kommentarer
Postat av: Johansson

Ja, låt oss glömma de otaliga som går med ont i magen till skolan på Alla hjärtans dag, utan låt oss glädja åt blomsterhandlarna och karlarna som får lätta sitt samvete åtminstone en gång om året.

2007-02-14 @ 15:18:42
Postat av: Johansson

Grejen är inte att jag vill hoppa på dig och ditt firande med flickvännen. Det tycker jag bara är gulligt.

Det jag ville belysa är hur för långt detta har kommit i skolorna. "Populära elever" köper blommor till de mobbade för att retas tex. Det jag ville ha upp var en diskussion om huruvida Vasa Real gör rätt.

2007-02-14 @ 15:28:40
Postat av: Tobbe

Givetvis är en sådan utveckling alarmerande - men då är det en atmosfär som har skapats ur långvarig process och av dåligt omhändertagande av skolledningen. Sånt skulle aldrig hända om det var bra stämmning i skolan och med en vaken ledning.

Att stänga hela skolan på AHD visar på ett misslyckande av skolan som måste vidta såna drastiska åtgärder för att problemen visar sig så tydliga på en bemärkelsedag gentemot en vanlig dag. För du tror väl inte att de populära eleverna "plötsligt" blir elaka just den dagen? Istället för att ta itu med problemen, så stänger man skolan och tror att allt löser sig så.

Sanslöst!

2007-02-14 @ 22:10:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback