Man kan alltid ändra ens åsikter
Hur gör man om eleven uppnår några mål, men inte andra? Hur ska man bedöma ansvarsförmåga? Räcker det om man kommer ihåg att ta fram böckerna utan att jag säger till? Vilka är centrala begrepp ur min definition? AIK och Liverpool? Är det VG om man kan tabellplaceringen för AIK i Allsvenskan utan att googla och veta förutsättningarna inför nästa omgång? Är det MVG om man kan jämföra Norlings och Benitez rotationstaktik med varandra och hitta skillnader och likheter? Frågor, frågor, frågor...
Så nu har jag sagt till eleverna, som jag funderar extra på, att nu är det dags att fjäska ordentligt för mig. Öppna dörrar för mig och hälsa att de kan plocka ordning i klassrummet efter lektionen. Berömma min nya Le Coq Sportif-tröja. Hämta kaffe åt mig. Såna saker...
Hallå. Här är en som själv jobbar i skolans värld, dock inte som direkt lärare.
Jag har en sak att invända mot det du skriver om betygssättningen... När man sätter betyg i grundskolan är det INTE vad eleverna har gjort den specifika terminen, utan vad dom har uppnått fram till dags dato.. alltså hela resan.
Vi har den diskussionen med våra lärare här och det verkar som att de flesta inte riktigt förstår detta. De ser termin för termin, vilket inte är helt korrekt.
Lycka till med betygsättningen!
Du har rätt i att man ska bedöma utefter vad eleverna har uppnått under hela grundskolan, men för varje termin ökar antal centrala begrepp att känna till och att kunna definiera. Ämneskunskaper är också egentligen fel ord. Vad är min definition av vad eleverna ska kunna? Är det franska revolutionens detaljhistoria eller ska man fokusera mer på varför det hände då?
En intressant fråga som alltid diskuteras. Iallafall från min sida. Men det lockar inte lika många kommentarer..... =)
Och jag glömde, tack för lyckönskningarna! =)
Ja man hör ofta att lärare fokserar på fel saker, istället för att titta på vad eleverna har gjort och jämföra det mot målen.
Intressant fråga att diskutera!
Att sätta dessa bokstäver är inte lätt. Det bästa sättet att få reda på om de kan faktan och göra ngt med den är är att ställa spontana frågor. Då ser man vilka som måste läsa på och vilka som har djupare kunskaper. G = fakta VG = kunna göra något med den dvs se skillander, dra egna slutsatser (inte skriva svar på prov som man tänker:"Aha, taget från sidan 14 i boken" då man läser) och MVG = kunna argumentera, använda och förklara relevanta begrepp utan att läsa på de, ställa egna hypotser utifrån historiskt perspektiv och kunna hålla redovisningar utan att säga "ääääähhhh, ni fattar...typ...liksom...." Gav det dig någon hjälp?:)
Ja, det var väl ungefär som mina fotbollsmetaforer, va?? =)
Ja UNGEFÄR....liksom....eh...typ:)