4 av 80 böcker

Jag har en hel del studentlitteratur efter åren som lärarkandidat på Lärarhögskolan i Stockholm. Köpte rätt mycket böcker eftersom jag hade ekonomisk täckning för det och dels för att jag har svårt med begagnade böcker eller lånade biblioteksböcker som aldrig lämnas tillbaka.

Men åren går och böckerna samlar damm. Jag har knappt rört böckerna och några har påpekat för mig att man kan sälja sina böcker på Universitetet. Det finns en bokhandel som säljer och köper studentlitteratur. Så när P skulle dit idag för att sälja böcker själv, så slängde jag ner alla böcker i två stora resväskor och gjorde honom sällskap.

Glad i hågen lassade jag upp alla böcker på disken och killen som jobbade där tittade fundersamt på mina stenålderböcker. Dels var de gamla och dels var de ur kurser i Stockholm. I Örebros universitet använder man sig av andra kursböcker och de var alltså inte kompatibla med mina f.d.kursböcker. 40 poängs religion genererar ju också en hel del böcker, men religion var tydligen inte så populärt där. Jag hade tagit med mig runt 80 böcker. 4 tog de emot och kunde tänka sig att de var säljbara.

Jaha, så jag hade släpat med mig 76 böcker i onödan. Vad skulle jag göra mig av med dem? Började sortera själv - de jag kunde tänka mig behålla och de jag med största sannolikhet aldrig kommer att använda mig mera. 6 böcker behöll jag. De resterande 70 tog jag till närmaste pappersåtervinning och dumpade dem där.

Det tog emot lite. Jag är inte en sådan som slänger böcker, men jag tänkte så att de i framtiden får uppstå som nya böcker och gör människor glada. Hos mig fick de bara samla damm och så ska inte en bok ha.

Kommentarer
Postat av: oscarH

myrorna? referensbiblioteket för samhällskunskapen på skolan? allt måste vara bättre än pappersåtervinningen, jag menar tänk om böckerna blir papper som blir expressen eller aftonbladet.

2007-04-03 @ 13:32:44
Postat av: Tobbe

Jag har försäkrat mig om att Universitetets återvinning går till ädlare saker än så... =)

Postat av: BigB.

Var går de då? Till wellpapplådor på Stadium kanske :P

2007-04-03 @ 14:16:34
URL: http://brantings.blogg.se
Postat av: Johansson

Själv tog jag med 20 böcker och de tog emot 14.

Hoho.

2007-04-06 @ 17:41:58
Postat av: Tobbe

J; Fakk joo.......

2007-04-06 @ 18:31:23
URL: http://tobbert.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback