Förskönande skolgång

Ofta funderar och jämför jag över dagens skolsituation med hur det var när jag själv gick på skolan. Jag vill inte låta knarrig och gammal med att säga att det var bättre förr. Så tycker jag inte. Däremot om hur strängt det var då jämfört med idag. Det handlar också mycket om olika skolor och olika syn på disciplin. Det måste man komma ihåg. Den skola jag gick på, kanske har lika hård disciplin som det var för 15-20 år sen. Man kunde ju knappt ha en fot utanför klassrummet då det betecknades som "försök till skolk". Inte heller vågade man strunta i läxor en längre period för då fick man både lärare och föräldrar på sig.

Fast mycket tror jag att man förskönar sin egen skolgång. De oegentligheter man gjorde då försvinner bort i dimridåer och bara det bra och duktiga man gjorde befästs i minnet.

Så jävla duktig och snäll var man inte....

Kommentarer
Postat av: J

Det var bättre förr.. man fick ju jämt nya böcker som man dessutom fick behålla när man slutade. Det får man inte i dag tror jag.

2006-09-27 @ 18:28:21
Postat av: P

Haha,själv minns jag bara alla hyss jag gjorde,och med en gammalmodig och "sträng" lärare så var det UTANFÖR klassrummet man hamnade ;)Och det är minsann inte många år sen det inte :)

Postat av: BigB.

Hå hå håååå, det var sämre förr!! Enda gången man säger så är när skolan tas upp som ämne, eller hur!? J fick nya fina böcker medans vi i Köping fick gamla slitna böcker från 1963 eller nåt.. Minns Matteboken i 5an, nån hade haft den innan mig o klottrat i den, alla svaren fanns där redan ;) O som P skriver, man satt ganska mycket utanför klassrummet, eller på rektorsexpeditionen :( Busfrö som man var *skratt*

2006-09-27 @ 19:07:21
URL: http://brantings.blogg.se
Postat av: Tobbe

J: Vissa böcker får man behålla. Andra inte.

P: Det där vet man ju sen urminnes tider. "Hyss skall göras utanför lärarens synfält!" =)

BigB: Du busfrö? Skulle mer se dig som en mystisk kille som skrev dikter i hemlighet till den där söta flickan som satt två rader framför dig... ;)

2006-09-28 @ 08:23:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback