Begränsad av mina begränsningar

Har gjort en riktig bra gärning. För mig själv alltså. Jag har äntligen tagit mig i kragen och spärrat min telefon mot alla typer av försäljning och insamlingskampanjer. Nu slipper jag de enerverande samtalen där man försöker kränga kalsonger, strumpor och bredband.


Tränat som vanligt efter jobbet, tjejen ringde och undrade om jag var sugen på att gå på stand-up. Svarade lite tvekande med att det beror ju på slinga och tolk. Varpå tjejen lade en stor suck och sa;

Jag har varit ihop med dig i snart tre år, det är väl klart att jag också tänker på det! Ska ju kolla om det går att beställa tolk!


Då blir jag lite sådär kär, drar upp axlarna och fnissar lite. Men tyvärr så gick det inte att beställa tolk. Jag ringde till lokalen och kollade om det fanns slinga, men icke.

Det är en sak man ofta glömmer. Det är lätt att ha i åtanke att jag behöver vissa saker för att kunna följa med och man försöker ta hänsyn till det. Men det som diskriminerar mig blir också effekten att det faller på min tjej. Hon blir också begränsad av mina begränsningar. Vi kan aldrig tillsammans gå på svenska filmer på bio, teater, stand-up eller spontana guidebesök på grund av att jag inte hör det som sägs.Och då blir det av naturliga skäl inte så roligt för tjejen som inte kan dela med sig sina upplevelser med mig. Hon gör stora uppoffringar för mig och det är jag givetvis så otrolig tacksam för.

Men å andra sidan blir det alltid en liten gnagande skuldkänsla hos mig att det som begränsar henne är mycket på grund av mina begränsningar. Och det tycker jag inte om....


Kommentarer
Postat av: P

Det där känner man VÄL igen,nackdelen med att vara hölvdöv.Man hör inte det man vill höra,bara det man inte vill....

Postat av: Johanna

HA, precis det jag har gjort idag oxå. Anmält mitt telefonnummer i NIX-registret. De är som galna nu, kanske för att jag snart bott i min lgh i ett år och börjar bli synlig i alla register...

2006-11-27 @ 19:55:56
URL: http://typjohanna.blogg.se
Postat av: Johansson

Man ska bara ha mobil, då slipper man dom (eller nja, häromdagen ringde DN).

..eller gör som Seinfeld

Jerry: This isn't a good time.
Telemarketer: When would be a good time to call back, sir?
Jerry: I have an idea, why don't you give me your home number and I'll call you back later?
Telemarketer: Umm, we're not allowed to do that.
Jerry: Oh, I guess because you don't want strangers calling you at home.
Telemarketer: Umm, no.
Jerry: Well, now you know how I feel.
Hangs up the phone

2006-11-27 @ 20:51:37
Postat av: J

Apropå slinga så finns det gratis trådlös slinga att låna på stadsbiblioteket. De har ju upp till 20 st uppsättningar... som du kan låna o ta med på stand up.

2006-11-27 @ 21:00:47
Postat av: Tobbe

P; Ibland hör man varkendera. =/

Johanna: Visst känns det skönt? Nu kanske man faktiskt får lite ro i hemmet..

Johansson; Reklam-sms och sånt förekommer ju ofta.

J; Det tål att tänkas på. Problemet är att jag har skyhöga böter efter massa sent inlämnade böcker, så jag vågar inte gå dit..... =)

2006-11-28 @ 08:21:52
URL: http://tobbert.blogg.se
Postat av: J

Men stiger inte böterna vecka för vecka? Det är väl lika bra o betala in böterna så blir man av med de?

2006-11-28 @ 13:53:28
Postat av: Mackan

Tjena Tobbe
Vet precis hur du känner dig-men tvärtom!! Jag ser det inte som ett problem och lider inte av det så mycket. Självklart tycker jag det är lite tråkigt att inte ha möjlighet att gå på konsert med A men det är inget som jag mår dåligt av; )
Ha det gött.
Mackan

2006-11-28 @ 15:10:09
Postat av: Tobbe

Faktum är att tjejen säger ungefär samma sak som du. Inte hela världen och inget att göra åt. Det ärändå tråkigt att det ska begränsas, men å andra sidan så är det så för flesta, men av olika orsaker.

2006-11-28 @ 18:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback