Att tolka en tavla

Det var en riktig rolig dag idag. De två besökarna blev väl mottagna av både personal och elever. Förhoppningsvis har de fått en bra insyn i hur den svenska skolan fungerar. Efter arbetsdagen anslöt M med oss och vi slog följe in till stan. Först gick vi in till Länsmuseet där jag och M förde en livlig diskussion om hur man ska tolka tavlor.

Varken han eller jag besitter några kunskaper om konst, men desto roligare är att diskutera om det. Han tycker att det är enklare att tolka tavlors budskap om det är mer av olika dolda budskap och mer diffusa bilder där man inte kan antyda vad det egntligen är för något. För min del vill jag ha lite struktur och klara linjer på vad det ska föreställa, så jag kan tolka som jag tycker tavlan vill förmedla. Om det är bara massa färgkluddar som, till synes, är helt ostrukturerat, så vet jag inte var man ska börja nånstans med tolkningen.

En annan utställning handlade om pizzor (?). Då händer det så klart. Klockan är fem och jag är vrålhungrig. Att man där och då blev helt plötsligt sugen på pizza är inte så svårt att förstå.

Pizzan var jättegod.

Nu är jag hemma och ser i kors av trötthet. Ska slänga mig i soffan och slökolla på Fotbollsgalan. Jag har ingen aning om vem som ska få Guldbollen. Finns tre-fyra starka alternativ - Tobias Linderoth,. Henrik Larsson, Fredrik Ljungberg är mina heta kandidater. Eftersom de två sista har fått förut, så är mitt stalltips Linderoth.

Kommentarer
Postat av: BigB.

Eyyy inte ett ord om att ni visade världens bästa sportaffär för besökarna *surar* :P

Postat av: Johansson

Du vill ha tavlor med gråtande barn på dina väggar? Inget skittrams som Pollock, Kandinski eller Picasso här inte..;)

2006-11-14 @ 00:25:27
Postat av: Tobbe

HAHAHAHA!

Typ.... =)

2006-11-14 @ 08:19:21
URL: http://tobbert.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback