Marco Tardelli

Nu har i stort sett alla fotbollsligor avslutats och fast man ännu inte vet om alla ligasegrare verkligen är ligasegrare (Juventus), så kan man blicka bakåt och utvärdera om man har gjort det bra eller inte.

Två höjdpunkter finns kvar. Champion's leauge-finalen mellan Arsenal och Barcelona. Förhoppningsvis hinner man se matchen. En grabbhalva är i vägen och sen beroende på hur man mår efteråt, kanske åker i akutfärd mot sjukhus för återupplivning.

Sen är det VM.

VM!


Nu pumpas massa fotbollsmagasiner på TV och man spekulerar fram och tillbaka om hur allt kommer sluta. Man har massa tillbakablickar. Det är en grej som fastnat hos mig, som ger mig rysningar varje gång jag ser den.

Jag var bara fem år gammal då det skedde, så jag har ingen live-minne av det. Men det är i finalen mellan Italien och Västtyskland. Italien hade ett halvtaskigt gruppspel bakom sig och hade gått vidare med mycket tur. Pressen i Italien gjorde som vanligt och gav stormande kritik mot laget och började sprida falska rykten om spelarna. Allt detta ledde till Silenzio stampa. Italienska landslaget bojkottade media och talade inte med några journalister överhuvudtaget. Italien gick överraskande vidare från det andra gruppspelet där Argentina och Brasilien stod för motståndet. I semifinalen avverkade man Polen relativt enkelt och till sist var det finalen.

Finalen började försiktigt. Varken Italien eller Västtyskland ville släppa några ytor och första halvlek var bara att glömma. I andra lyckades Paolo Rossi göra första målet efter en snabb frispark och Västtysland var tvungna att anfalla.

Italien var tillbakapressade och var nära att släppa in mål. Men så kom kontringen. Italien flyttade upp med folk och sökte ett skottläge, till sist kom Marco Tardelli i en andravåg och tryckte in 2-0.

Jag kommer nog aldrig uppleva ett sånt ögonblick som han gjorde. Det är inte många förunnade. Klicka på länken och se hans reaktion efter målet. Håret reser på mig varje gång.

http://worldcup.itv.com/Video/0,15954,6852,00.html

Man frågade Tardelli vad han tänkte på efter han gjorde målet. Ingen aning var hans svar.

Kommentarer
Postat av: J

Haha den var rolig "akutfärd mot sjukhus för återupplivning."

Kommer mycket väl ihåg vm-finalen 82. Jag o min bror satt o tittade på finalen då. Var en varm sommardag.

2006-05-15 @ 19:09:29
Postat av: BigB.

PRECIS så ska det vara, preciiiiis så... Det Tardelli gjorde var att släppa loss, tyngden lossnade från axlarna och han bar avårlar, typ är det sant är det sant är det sant har jag gjort det avgörande målet, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... Helt underbart ögonblick som jag faktiskt kommer ihåg ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback