Jag har hejat på Dogge!

Japp, igår kväll kom jag hem vid halv tio-tiden, dödstrött, utsvulten och klibbig.

Dagen började klockan 05.00, var det tänkt. Skulle gå upp då och hinna med att äta en stadig frukost och göra mig i ordning för att mötas upp vid tågstationen tio över sex. Jag vaknade tjugo i sex. Panikläge. Kastade mig in i duschen, därefter klädde jag på mig samtidigt som jag åt frukost, såg till att jag hade med mig allting och sen en rasande cykeltur mot stationen.

Klockan 06.11 var jag framme. Inte illa. Mötte upp kollegerna och eleverna. Vi skulle fara till Stockholm för en stor event på Skansen för alla som arbetade mot mobbing. Ni vet, när man har försovit sig och vaknat med ett ryck och tokstressat så är kroppen inte riktig med. Man var klar i huvudet, men kroppen ville fortsätta sova.

Så en stärkande kopp kaffe när man kom fram till Stockholm var välbehövlig. Solen sken och Stockholm glittrade. Vi började knalla mot Skansen och det tog väl sisådär 45 minuter att komma fram. På Skansen kryllade det av ungdomar som hade kommit dit av samma orsak som oss. Förmiddagen gick vi runt på workshops där man diskuterade bland annat e-mobbing, utanförskap, tänkvärda berättelser. Jag var ansvarig för en grupp tjejer plus ett par tolkelever. Jag gick lite i förväg för att rekognoscera vägen till nästa workshop och såg Lill-skansen.

Shit....

Ser tjejerna det här, så kommer vi aldrig härifrån. Försökte avleda deras uppmärksamhet från skylten, men inte fan gick det. En lång utdragen åååååh...., så sprang de alla in för att titta på små söta kattungar. Ja, enligt deras åsikt iallafall. Djurskötaren, som jobbade där, tog upp en kattunge för att låta alla klappa den. Hon gick fram till mig och försökte alltså snärja in mig i kattgruppen. Men jag var stark. Jag motstod. Skakade på huvudet och hänvisade vidare till svaga individer som frenetiskt klappade på kattungen. Ja, ok då. Lite söta var dem, men jag klappade inte!!

Lunchen bestod av lådor med pastasallad och brödbit. När jag tog emot lådan stod jag där som ett frågetecken. Är det tänkt att jag ska bli mätt på den här barnportionen? Åt upp allt i ett nafs och funderade ut var det fanns en grillkiosk. Men tydligen hade vi dubbelbokat lunchen, så man fick ta en till lunchlåda, som förvånansvärt var i en mycket större portion än den första. Märkligt.

Eftermiddagen ägnades åt konsert. Artister som Dogge Doggelito och Laleh skulle uppträda, plus några stjärnskott som jag aldrig har hört talas om. Folket började trycka mot Sollidenscenen och jag och en kollega försökte klura ut för en elev som behövde speciella förutsättningar att se. Först pratade vi med en säkerhetsvakt.

Det är ju ett välkänt faktum att alla säkerhetsvakter är enkelspåriga och klarar inte förändringar och trots alla våra förklaringar med papperslappar, pekpinnar och ritningar ville han inte gå med på våra förslag. Istället försökte vi lobba på en arrangöransvarig som var betydligt mer samarbetsvillig. Vi kunde få sitta framför staketen och detta skulle markant underlätta för eleven. Först fick vi gå runt bakom scenen, alltså backstage, och där stötte vi på Dogge Doggelito och vi hejade lite på varandra. Det var stort!

Efter lite krångel för att komma fram, kunde vi lugnt sitta framför staketen och njuta av alla nummer utan att trängas. En gav oss sån där vattenspray och bad oss hjälpa till att spruta vatten på publiken för att svalka upp dem. Inga problem för oss och som vi sprayade vatten, mest på oss givetvis, det var ju vi som hade vattensprayen! 

Efter alla nummer var färdiga, stannade vi kvar en stund och drack massa vatten för att fylla på vätskedepåerna. Vi gick tillbaks till Stockholm central och åt en redig middag på Il forno. samma ställe som jag åt förra gången jag var i Stockholm.

Tågresan hem var klibbigt och varmt. Efter att ha sett till att alla elever kommit iväg till sina hem satte jag och en kollega i en pub och tog en välbehövlig kall öl. Den satte så fint. Jag åkte hem, pratade en stund med tjejen, tog en dusch, åt några mackor och sen var det raka vägen till sängen.

Idag är man lite seg och mosig. Ta mig an dagens lektioner och sen hem för att vila ut mig. Men jag har haft kul! 

Kommentarer
Postat av: elon

Fick du en cykel på köpet?

2006-05-10 @ 12:00:09
Postat av: Tobbe

HAHA!

Ja, den hade jag inte hört förut.......

2006-05-10 @ 13:07:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback