Även en city slicker behöver lite natur

Jag är uppväxt med asfalt. Vanan sitter i att hela tiden ha service i närheten. Att kunna släntra ner till affären för att köpa sig en Snickers eller tidning. Att åka iväg till värmländska skogarna i tre dagar borde inte orsaka några hjulrullningar hos mig.


Men klockan 7.00 på lördagsmorgonen stod jag utanför porten. Väntade på tjejen och hennes vän som skulle iväg för en hundkurs. Mycket mer än så visste jag inte. Grejen att jag följde med var mest för att komma ifrån allt lite och även få lite kvalitetstid med tjejen som hade varit en bristvara den senaste tiden.

Vi styrde kosan mot en campingställe nånstans långt inne i skogarna. Väl framme fick vi inkvartera i en liten campingstuga. Det märktes väl att huset byggdes för massor av decennier sen då medellängden bland människorna var av pygmésnitt. Jag har ett flertal bulor på huvudet efter helgen. En ömklig spis med två plattor och en mini-tv. Kollade genom kanallistan. Bara 1:an, 2:an och 4:an. Wow, verkligen tillbaks till stenåldern.

Hundkursen rivtstartade med träning med fokus på livräddning. Hundar kastade sig i vattnet och simmar ut för att livrädda människor som är så dumma att de badar i vatten utan simkunskaper. Ifall man inte har någon Mitch från Baywatch i närheten, så duger det gott med hundar. De är iallafall mycket mysigare än Mitch.

Hundarna var grymt duktiga. Att bara våga gå i vattnet i början av juni är värt all hundgodis de kan få. Man fick även se vissa hundpersonligheter. Aggro-**** kallade jag en. Jäklar vad han var på hundarna. Muckade bråk med precis alla. Så fanns det en annan hund som också var väldigt på. Fast av andra skäl.

Första kvällen vankades det buffé på nån mysig gillestuga. Maten var god. I tron att man skulle vara lite uppklädd, så var det jeans, skjorta, kofta och cheap monday-skor. Jag var en aning uppklädd jämfört med hundfolket. Men vad visste jag?


Därefter skulle vi knalla runt på någon äventyrsslinga. Fel klädsel eller fel skor var namnet. Men det var kul. Gå över djupa dalar och klättra ner för stup. Kvällen avrundades med lite Yatzy och samkväm.

Dagen därefter var det rätt lugnt. Förmiddagen ägnades åt kurser. Jag satt mest vid stugan och fördjupade mina fotbollskunskaper. På eftermiddagen var det tävling. För hundarna alltså. De skulle vid bestämda signaler apportera, bogsera båtar och liknande saker. Det fanns en riktig superhund som fixade allt och lite till. Hunden hade tydligen vunnit massa sm-titlar.

På kvällen hade vi gemensam grillkväll. Vi hade ordnat grillspett med olika grönsaker, kyckling och chorizo. Väldigt gott. Man kunde köpa lotter. Köpte fyra stycken. När lottdragningen skulle sättas igång så var de första priserna som lades fram hundgodis. Köpte jag lotter för att vinna hundgodis? Hoppas det blir andra vinster också. Tur så blev det andra vinster. Vann en burk med smågodis i. Det kan ju jag iallafall få lite utbyte av.

Sista dagen ägnades det åt dem sista gnuggningarna av hundkursen. Jag och tjejen städade ur stugan och jag ägnade mest åt att svära och osa över dammsugarmunstycket som lossnade hela tiden. Speciellt längst in under soffan eller sängarna.

Vägen hem var en sån där lång och tröttsam resa. Väl hemma var det bara att slänga sig på soffan och glo lite på tv. Läsa nyheter och uppdatera mig om vad som händer i världen. Men det var kul att komma bort. Även en city slicker som jag kan behöva lite natur då och då.

Kommentarer
Postat av: ElinLeticia

Dags du skaffar dig en digitalkamera...skittråkigt att inte få se bilder på allt roligt du skriver om. Den där hundkursen lät ju skitmysig...hugg tag i tjejen och säg till henne att plåta när du dunkar huvudet i dörrposter :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback