Super-G eller slalom?

Det var inte roligt att gå upp kl kvart över sex i morse. Varför går man upp så tidigt när man är ledig, undrar ni? Jo, jag och M skulle iväg till Romme Alpin en dag och åka skidor. Det började inte muntert. Regn och slask så fort när man gick ut och man blev blöt på en gång innan man ens hade kommit fram till bussen.

In i bussen och torka sig lite. Jag och M var inte så pratglada med tanke på tiden och gårdagens eskapader med hockey och fotboll. Däremot satt två äldre män bakom oss och pratade och pratade och pratade. Lite svårt att kunna koppla av och sova något. Jaja, två timmar senare kom vi fram och jag gick iväg för att hämta ut mina hyrda skidor. Åka ett par gånger och känna lite på skidorna innan man åker på allvar.

"Du åker mycket fortare än mig."


"Ja, du använder lite mer teknik. Jag gillar fart."


"Mmm, du är Super-G och jag är slalom..."


Några åk senare satte kaffesuget in och vi tog sikte på restaurangen som låg på bergstoppen. Caféet hade precis öppnat så det var inte så mycket folk därinne. Vi beställde kaffe och M skulle vara lite lustig över det totalt överbemannade personalen vid kassan - "Behövs det fyra personer för att göra kaffe?" Blickarna från dessa fyra damer var inte nådiga.

Vi avlägsnade snabbt från det fientliga tillhållet och njöt av kaffet för en stund. Sen åka mera. Mera, mera, mera. Man har inte åkt på ett par år och det kändes i benen. Efter att ha åkt nerför ett brant parti sprutade det mjölksyra i benen och knäna värkte hela tiden. Fan att man börjar bli gammal.

Äta lunch på samma ställe. Dock undvek vi dessa fyra damer och försökte istället ställa in oss för dem andra i personalen. Vi beställde dagens husmankost och den ursvenska husmanskosten Grekisk grillspett med friterad klyftpotatis lades fram för att mätta våra magar.

Efter maten fortsatte vi åka. Denna gång riktades vårt fokus på hopparna. Vi, 25+, trängdes med skolungdomarna för att hoppa och det var lite vilda västern över vems tur det var. M hittade en lucka och satte fart. Jag hakade på bakom. Precis innan hoppet dyker upp en liten knodd framför M och tvingade honom att gira tvärt. M sätter ju civilkurage högt och kände plikttrycket i sig att åka fram och påtala för knodden att man inte kan åka fram hur som helst. Starkt jobbat, M!

Runt halv fyra bröt vi upp. Köpte lite nödproviant inför hemresan och sov väl i stort sett hela vägen hem. Sammantaget har det varit en riktig rolig dag och man har fått mersmak för att åka skidor. Men restaurangen kanske man ska undvika framöver?

Kommentarer
Postat av: Elinleticia

Låter mysigt med skidåkningen, det är en fantastisk känsla när man är helt slut i kroppen och har varit ute i solen hela dagen. Jag var i Itter för tre år sedan och åkte slalom...grymt kul ju!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback