What We Do In Life Echoes In Eternity

Ibland blir enkla val något som verkar för alltid. Att man går till ett ställe på måfå och där träffa en tjej som efter om och men blir tillsammans för, förhoppningsvis, alltid. Eller att välja utbildning och plats. När jag väl började på Lärarhögskolan och efter en veckas fullt förvirrande med nya kurser och lokaler, så skulle jag ta ett fika på caféet och vid entrén stod det två bord. Ett på varsin sida. Ett för Lärarförbundet (Lf) och ett för Lärarnas riksförbund (Lr). Jag stod som en åsna mellan två hötappar och hade ingen aning om till vilket fackförbund jag skulle joina med. Frågade lite slött vad för skillnad det var och fick svaret att Lärarförbundet inkluderar alla inom pedagogiskt yrken, medan Lärarnas riksförbund mer riktar sig enbart till lärare.

Var antagligen lite elitisk så jag valde Lärarnas riksförbund. Det var nog mest för att man fick fler saker om man registrerade sig hos dem. Det låg inte så mycket mer reflektion kring det förräns jag började på jobbet.

Alla lärare på skolan är med i antingen Lf eller LR, ungefär 90% är med i Lf och resterande med mig är med i LR. Detta medför att vi i LR sitter i annorlunda förhandlingsläge och kan arbeta annorlunda med de pengar vi får som pott. Det har blivit tradition att gå ut på restaurang några veckor innan jul och äta tillsammans alla vi i LR.

Så igår gick vi alla till A Mano och njöt av en trerättersmiddag. Till förrätt åt vi en antipastotallrik med olika charkuterier och olika tillbehör som oliver, ost och pinjenötter. Till huvudrätt åt vi perfekt oxfilé som var lättgrillad och kronärtspotatis. Inte nog med det, så åt vi vit chokladmousse (vit chokladmousse!) smaksatt med passionsfrukt till efterrätt.

Allt detta bara för att man råkade joina LR på den där fikarasten i september 1996. Vad man gör i livet slår verkligen an i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback