Frågor efter trilogin

Tv 4 fick till det med att sända de tre filmerna ur trilogin Sagan om ringen i rad med start på julafton. Vi i familjen satt bänkade och kollade från minut 1 till det sista när Sam stängde dörren.

Jag minns när jag såg den första filmen på bio. Det var ju värsta hypen och jag är ju en del av en vänskapskrets där vi är väldigt intresserade av filmer. P hade ställt upp med att köa från morgonen för att köpa premiärbiljetter. M ryckte mig konstant i armen och frågade sig om det verkligen var sant att filmen skulle visas nu. Det var inte bara vi som drabbades av hypen. Jag såg massvis utklädda till alver och diverse karaktärer. några dansade till och med i ring runt en eld på Våghustorget. Lite overkill ifall ni frågar mig.

Efter visningen var man ju helt matt. Filmen var riktig riktig bra och vi diskuterade i timmar om filmen och längtade redan till nästa. I två år fick man ju hålla på och våndas. Nu när man har sett filmerna några gånger och i förlängda versioner som var på tok för långa. Jag och brorsan satt och garvade av övertrötthet hemma hos mig när vi såg den sista timmen av den förlängda versionen av Sagan om konungens återkomst och jag tror inte att det var Peter Jacksons mening att man skulle garva då.

De här dagarna har det dykt upp lite kritiska frågor i huvudet när man har sett filmerna, som man inte hade de första gångerna för då var man ju alldeles hänförd. Som till exempel, varför är Theodens skägg grönt? Eller hur kommer man på en sån idé att man ska surfa på en sköld nerför en stentrappa och samtidigt skjuta massa pilar? Säger man till Orlando att han kommer ju från Australlien och där surfar man ju en hel del, vore det då inte en bra idé att ha så i filmen också? Eller den första filmen där hoberna ska försöka sprinta till färjan vid Bockrike. Alltså Frodo är ju som en sköldpadda, så långt efter han hamnar jämfört med de andra grabbarna.

Nåväl, jag ska ju bara luta mig bakåt och njuta av filmerna. De var ju jättebra, men jag kan inte sluta med att fundera hur det kommer sig att Theodens skägg var grönt........

Kommentarer
Postat av: BigB.

hahaha.. Du måste börja jobba snart T. du har för lite att göra om du analyserar färgen på skägget på Theoden *S*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback